Odwieczny problem-skrzynia

problemy techniczne i porady
tara
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 15:50
Lokalizacja: Czeladź
Kontakt:

Odwieczny problem-skrzynia

Post autor: tara » czwartek 03 lut 2011, 08:55

Przerobiłem już wszystkie tematy na tym forum o skrzyniach biegów i im więcej czytam tym większy metlik mam w głowie. Moja dwójka sobie już zgrzyta. Wymieniłem olej, lizak, wyregulowałem linkę sprzegła i jest tylko trochę lepiej. Najprawdopodobniej bedzie to problem ze skrzynią i tu zaczynaja się schody bo zakup skrzyni to kupowanie kota w worku. Co bezproblemowo i bez większych przeróbek podejdzie do Zastavy? Skrzynie od Ritma, Yugo trafić w dobrym stanie to wyczyn. Najbardziej dostępne skrzynie od Uno wydają się tu rozsadnym rozwiazaniem, ale jak dużo trzeba przerabiać? Jest tam troche inne sterowanie biegami. Najbardziej bezproblemowa będzie pwenie przekładka od MK1, ale to wciąż 20 letnia używana skrzynia- czyli nie wiadomo co... Mogę za niewielkie pieniadze kupić skrzynke od F127 MK1, gość twierdzi że sprawna. Jest sęs ja kupić na części?

Awatar użytkownika
roźek
Doświadczony użytkownik
Posty: 235
Rejestracja: poniedziałek 19 cze 2006, 00:12
Lokalizacja: Rożkownia
Kontakt:

Post autor: roźek » czwartek 03 lut 2011, 22:11

od 127 nic za bardzo nie pasuje...
co do skrzyni to najlepiej od uno/ tipo 1.4 a wybierak przerobić na linki ( caly wybierak z linkami od tiko) do skrzyni trzeba dorobić opory linek. Razem ze skrzynią trzeba zmienić zamach i sprzęgło oraz rozrusznik. Przy glebie stabilizator wadzi o skrzynie - tak na marginesie...
Zastava 1600 DOHC

tara
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 15:50
Lokalizacja: Czeladź
Kontakt:

Post autor: tara » piątek 04 lut 2011, 08:38

Rożek, powiedz jeszcze jak to jezdzi bo przeróbek z tego co piszesz od groma.

Awatar użytkownika
roźek
Doświadczony użytkownik
Posty: 235
Rejestracja: poniedziałek 19 cze 2006, 00:12
Lokalizacja: Rożkownia
Kontakt:

Post autor: roźek » piątek 04 lut 2011, 20:04

ja mam silnik 1.6 16v a skrzynia to jeździć powinna tak samo tzn przełożenie 3.8:1 czy tam 3.9:1 w porównaniu do serii 4.01:1 to jedzie tak samo no i masz 5tke.

ps zapomniałem dodać że trzeba krzyżaczki na półośkach dokupić większe na 32mm i troche je stoczyć aby założyć zegera
Zastava 1600 DOHC

Awatar użytkownika
BG
Doświadczony użytkownik
Posty: 144
Rejestracja: środa 15 sie 2007, 11:38
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: BG » sobota 05 lut 2011, 10:59

Ze skrzynią jest tak jak już są zgrzyty przy zmianie biegów - to na pewno synchronizatory są do wymiany. Synchronizatory kupić praktycznie nie można, chociaż żałują że jakieś 3 miesiące temu gość wystawił na allefgro i pozbywał się częsci do 127 mk1 miał fabrycznie nowe synchroniatory... niestety ktoś mnie ubiegł. Skrzynia w Zastavie 4, jak słyszałem ma te same webechy co skrzynia 127 mk1 903 cm3 do ok 1977 r. - inna jest obudowa sprzegła, wiec całe mechanizmy trzeba by bylo przełozyć do obudowy Zastavoskiej. Co ważne 127 mk1 ma wielowypust na 17 zębów na wału sprzegłowycm (pózniejsze miały na 20 lub 21 zębów). Więc operacja jest prosta nie trzeba demontowac choinek i przerzucać kół zębatych i synchronizatorów. Nie każdy wie że częsci w skrzyni do Zastavy/Fiata Ritmo/Yugo róznią się między sobą. Od połowy lat 80-tych skrzynie w Zastavach GTL, Yugo i Ritmo mają inną konstrukcję synchronizatorów - wiem bo mam nowy synchronizator III Zastavy GTL jakie nie można zastosować do skrzyni w naszych Zastavach bo trezba miec inne o tej samej kontsrukcji, jak napisałem kupno sychronizatorów można pomażyć. Przy naprawie skrzyni zwróccie uwagę na taki "detal" w obudowie sprzegła jest taki metalowy deklielek wciskany w odlew aluminium, we współczesnych UNO nie ma tego dekielka jest on jednym odlewem obudowy sprzegła. Ten dekielek zasłania łożysko choinki ... po dużych przebiegach łozysko w tym dekileku ma minimalne luzy przez co może być luz na chince, w ekstremalnych sytuacjach potrafi dekielek wywalić i rozpieprzyć skrzynie. bo choinka wyskakuje ...
BG

Awatar użytkownika
roźek
Doświadczony użytkownik
Posty: 235
Rejestracja: poniedziałek 19 cze 2006, 00:12
Lokalizacja: Rożkownia
Kontakt:

Post autor: roźek » sobota 05 lut 2011, 14:00

Nie tyle synchronizatory czo przesuwki się wycierają. Same synchronizatory można odwrócić połksięzyce w środku i działa jak nowe.
Zastava 1600 DOHC

tara
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 15:50
Lokalizacja: Czeladź
Kontakt:

Post autor: tara » czwartek 10 lut 2011, 11:57

Zalanie jakiś cudownych ceramizerów do skrzyni wyeliminuje zgrzytanie tej dwójki na jakiś czas, bo jakoś nigdy nie byłem przekonany do takich wynalazków?

Awatar użytkownika
BG
Doświadczony użytkownik
Posty: 144
Rejestracja: środa 15 sie 2007, 11:38
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: BG » sobota 12 lut 2011, 11:24

tara pisze:Zalanie jakiś cudownych ceramizerów do skrzyni wyeliminuje zgrzytanie tej dwójki na jakiś czas, bo jakoś nigdy nie byłem przekonany do takich wynalazków?
W ostatnucj nr. Automobilisty pisaali o różnego rodzaju tzw. rewilazatorach. Według ich testów te srodki działają. preparaty chyba były firmy Xedo lub Xodo
BG

Awatar użytkownika
Marcelek
Weteran forum
Posty: 485
Rejestracja: niedziela 18 cze 2006, 13:10
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Post autor: Marcelek » sobota 12 lut 2011, 17:00

testowałem ceramizer i szczerze mówiąc różnicy nie czułem, co do skrzyni polecam wymienić lizak i zlikwidować luz na drążku zmiany biegów u mnie pomogło
Zastava 1100p Mediteran '81

FSO ZSD Nysa Truck DC 1,6I 1997 "Digitruck"

tara
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 15:50
Lokalizacja: Czeladź
Kontakt:

Post autor: tara » poniedziałek 14 lut 2011, 08:29

W tym sęk, że ja to już zrobiłem i biegi wchodzą tylko minimalnie lepiej. Chyba bedę się musiał przyzwyczaić do "precyzji" w tej skrzyni bo jak robię to delikatnie to jest OK. Widocznie z Zastavą jak z kobietą...

Awatar użytkownika
kancik68
Użytkownik
Posty: 17
Rejestracja: sobota 17 cze 2006, 23:58
Lokalizacja: Będzin woj. Śląskie
Kontakt:

Post autor: kancik68 » poniedziałek 14 lut 2011, 17:16

Wiadomo, w końcu to wiekowe auta które potrzebują delikatności, a nie szarpania i męczenia ;-)
Zastava 1100p '81
Zastava 1100p '80 (CultStyle & 128 Rally)
FSO Polonez 1.5 CuLT '92
DAEWOO-FSO Polonez Atu 1.4GTI '99
Kiedyś:
Skoda Favorit 135L '91 dupowóz.
FSO Polonez Atu Plus '98

Awatar użytkownika
roźek
Doświadczony użytkownik
Posty: 235
Rejestracja: poniedziałek 19 cze 2006, 00:12
Lokalizacja: Rożkownia
Kontakt:

Post autor: roźek » poniedziałek 14 lut 2011, 21:24

e tam opowiadasz kancik....
Zastava 1600 DOHC

moto77

Post autor: moto77 » piątek 04 mar 2011, 00:42

Hej.Podłączę się z pytaniem do tego postu.Dla odświeżenia pamięci :-)w Zastavie mam silnik 1.5 Ritmo ze skrzynią 5.Ma ktoś z was wiedzę czy da się połączyć skrzynię biegów 5 od Ritmo ze skrzynią 4 od Zastavy?Chodzi mi mianowicie żeby przełożyć sam dzwon od skrzyni Ritmo do zastavoskiej , aby pozostawić zamach ,sprzęgło oraz rozrusznik od 1.5.Bo jeśli się nie da to muszę poszukać zamachu , sprzęgła i rozrusznika od 1,1 a tego chciałbym uniknąć, bo wiadomo mocniejsze sprzęgło jest w 1.5.Z góry dzięki za podpowiedź.

Awatar użytkownika
roźek
Doświadczony użytkownik
Posty: 235
Rejestracja: poniedziałek 19 cze 2006, 00:12
Lokalizacja: Rożkownia
Kontakt:

Post autor: roźek » niedziela 06 mar 2011, 22:13

bebechy pasują tylko przekładaj całą obudowe a nie tylko jedną połówkę....

ps jakbyś chciał to mam zamach rozrusznik i sprzęgło od zastavy w bdb stanie
Co do sprzęgła to lepiej mi trzymało sprzęgło 180mm od 1,1 niż 220mm od bravy więc wiele zależy od jakosci a nie wielkosci
Zastava 1600 DOHC

moto77

Post autor: moto77 » niedziela 06 mar 2011, 23:54

Aha?!Czyli zastavoskie bebechy przekładamy do obudowy ritmo i będzie działać?No dobre by to było.

Awatar użytkownika
roźek
Doświadczony użytkownik
Posty: 235
Rejestracja: poniedziałek 19 cze 2006, 00:12
Lokalizacja: Rożkownia
Kontakt:

Post autor: roźek » poniedziałek 07 mar 2011, 12:02

tak i zamiast tej przekładki i kapy 5tego biegu przykręcasz tą zaślepkę od skrzyni 4rki....
Tyle że nie wiem czy warto to robić - lepiej kupić skrzynie od uno/tipo 1.4 z górnym wybierakiem i przerobić to na linki.... a jak wiesz takich skrzyń wala się pełno po szrotach i za śmieszne siano i w bdb stanie. Wybierak idealnie nadaje się od matiza - wystarczy dorobić opory linek na skrzyni i przespawać na drugą strone ten główny "wybierak" w skrzyni.... Mam fotke takiego rozwiązania...
Zastava 1600 DOHC

tara
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 15:50
Lokalizacja: Czeladź
Kontakt:

Post autor: tara » czwartek 17 mar 2011, 14:47

Panowie, wkładał ktoś skrzynkę V od Ritma 1,1? .Teoretycznie powinno to grać bez przeróbek, a mam taką na oku. Chyba nie powinna tak zamulać jak od 1,5.

Awatar użytkownika
roźek
Doświadczony użytkownik
Posty: 235
Rejestracja: poniedziałek 19 cze 2006, 00:12
Lokalizacja: Rożkownia
Kontakt:

Post autor: roźek » czwartek 17 mar 2011, 19:28

Zależy jakie przełożenie i czy masz pewność że to jest od 1,1 czy wcześniej ktoś tego nie zmieniał.
Zastava 1600 DOHC

tara
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: poniedziałek 12 lip 2010, 15:50
Lokalizacja: Czeladź
Kontakt:

Post autor: tara » czwartek 17 mar 2011, 23:39

Właśnie jest problem, koleś który ma ta skrzynię twierdzi, że jest ona od silnika 1.1 Ritmo bo taki silnik też posiada. Nie sadzę, że zna on jakiekolwiek przełożenia bo rozbiera auta na częsci i wiadomo jak to jest... pewnie nawet nie wie czy ta skrzynia dziala. Dostałem fotki na maila i info, że jest to 5-ka. Czy z zewnetrznych fotek jestescie w stanie stwierdzić czy to Ritmo 1.1 czy np 1.5? Myślę, że przełożenia w skrzyni 1.1 Ritmo muszą by jednak inne niż w 1.5 by dało się tym jechać normalnie...

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości