Znalezione w sieci.
W drugiej połowie lat 80. XX wieku grupa inżynierów z zakładów Zastavy zdecydowała się na stworzenie nowego samochodu. Wykorzystując współpracę z włoskim fiatem, a także nawiązując modelu Tipo, w biurze projektowym Giugiaro powstał przestronny samochód o współczynniku oporu 0,32. Samochód miał podobieństwa z modelami Fiata, ale został opracowany na własnej platformie. Wiele komponentów w samochodzie pochodziło z Włoch. Zastava Florida została przedstawiona 19 lutego 1987 roku w Kragujevacu. Podczas prezentacji nowego modelu, dr Radoljuba Micicia , prezes zarządu Red Star ZAGREB , wyjaśniła prasie nazwę nowego samochodu. Zamiast przemysłowej nazwy Zastava 103, samochód zyskał nową nazwę - Yugo Florida. Auto było prezentowane w jednym z hoteli Kragujevaca. Samochód był w sali głównej hotelu, przykryty jedwabiem i fabrycznie zaplombowany, więc nikt nie mógł zobaczyć wyglądu nowego samochodu przed oficjalną prezentacją. 19 lutego 1987 r. O godzinie 11.00 został pokazany publicznie nowy samochód Zastavy. Dwie modelki ubrane na biało (aby dopasować się do koloru wystawionego samochodu), w obecności 150 dziennikarzy i fotoreporterów, odsłoniły purpurowy jedwab, który zakrywał samochód. W porównaniu do poprzednich samochodów Zastava, nowa Florida miała atrakcyjny wygląd, przestronne wnętrze i duży bagażnik. Prezentowana jako rodzinny, wielofunkcyjny samochód, odpowiedni do jazdy miejskiej, ale także do dłuższych podróży. Podczas prezentacji ogłoszono, że Yugo Florida będzie posiadała silniki benzynowe od 1100 do 1600 cm3 i silnik 1.7 diesla z Fiata . Rozpoczęcie produkcji planowane było na wrzesień 1988 r . Według dr Micici planowana roczna produkcja miała wynieść od 60 000 do 100 000 samochodów. Z tej liczby 70% byłoby przeznaczone na eksport. Zapytana przez dziennikarzy, jaka byłaby cena nowego samochodu, odpowiedziała, że jeśli Yugo Florida znajdzie się na rynku, jego cena będzie wynosić od 7500 do 8000 USD lub od 13 500 do 15 000 DEM.
Całkowicie nowa Zastava Florida, od początkowego projektu do finalizacji, kosztowała firmę 150 milionów dolarów. Z tej kwoty jedną trzecią wydano na projekt i wdrożenie. Resztę funduszy wydano na organizację produkcji całych samochodów i części zamiennych w Jugosławii . Oprócz samej fabryki również inne firmy np. Spółdzielnia Teleoptik zainwestowały w rozwój nowego modelu Zastavy.
Dla nowego modelu samochodu zgłoszono ponad 800 nazw krajowych i zagranicznych. Oto niektóre z najbardziej znanych: Avalas , Sonata , Kragujevac , Morava , Tara , Sana , Koral , Skala i inne. Warto zauważyć, że niektóre z tych nazw zostały wybrane dla modeli Zastavy. Tak więc model 102 - Yugo został nazwany Koral, a model Zastava 101 nazwany Skala. Podstawowa nazwą, która była wybrana dla nowego samochodu, to - Sonata. Później firma dowiedziała się, że nazwa była już chroniona przez południowokoreańskiego Hyundai , więc wybrano drugą typowaną nazwę - Florida.
Niektóre źródła mówią, że nazwa Florida, jako ostateczna nazwa nowego modelu Zastava, została wybrana na kilka godzin przed pierwszym pokazem samochodów w Kragujevac a Florida została wybrana, ponieważ samochód (w porównaniu do swoich poprzedników) ma wiele powierzchni szklanych, więc wydaje się, że jest się na słonecznej Florydzie w Stanach Zjednoczonych.
Ostatecznie nowy samochód miał dwie nazwy: Florida i Sana. Nazwa Florida była początkowo przeznaczona do użytku krajowego, a nazwa Sana była używana jako nazwa eksportowego wariantu Yugo na niektórych rynkach eksportowych (np. Na rynku brytyjskim ). Zadaniem modelu Yugo Floridy było zostać samochodem nr. 1 w Jugosławii , ale ten cel przerwała wojna, która wybuchła w Chorwacji w 1991 i 1992 roku w BiH .
Samochód został wyprodukowany w fabryce Zastava Automobile Kragujevac. Produkcja tego samochodu w Kragujevac rozpoczęła się 2 października 1988 r. Poza Jugosławią, Florida była produkowana również w Egipcie . Fabryka Nasrów z Egiptu od początku 2000 roku produkowała samochody na rynek egipski. pod nazwą Nasr Florida. Do początku wojny w Kosowie , która w ówczesnej FRJ trwała od 1998 do 1999 roku , fabryka Zastava Automobili wyprodukowała 16 000 egzemplarzy tego samochodu. Podczas bombardowania FRJ przez NATO fabryka została zniszczona. Niemniej jednak zakład został wkrótce odbudowany, a produkcja trwała do 2008 r. W całym okresie wyprodukowano 29.950 egzemplarzy Zastavy Florida.
Głównym problemem i powodem małej produkcji było to, że Florydę zaprojektowano od podstaw w większość z części specjalnie opracowanych dla niej i produkcję zlecono fabrykom wytwarzającym części we wszystkich republikach byłej Jugosławii. Jakość części była zatem bardzo zmienna a dostawy były czesto opóźnione. Produkcja Floridy zatrzymała się w skutek wojny , gdyż zerwane zostały umowy kooperacyjne z dostawcami. Części zamienne były stopniowo zastępowane z innych źródeł, tak więc Floryda była produkowana w małych seriach, aż do przejęcia fabryki przez Fiata.
(tekst na podstawie przekładu z serbskiej wikipedi)
Dzięki wieloletniemu użytkowaniu Floridy, poszukiwaniu części zamiennych od różnych modeli potwierdzić mogę kilka faktów z powyżej opisanej historii. O ile mechanika jest częściowo współzamienna z fiatem, to biorąc pod uwagę karoserię i szkielet nadwozia, model jest niepowtarzalny i nie nawiązuje jakimkolwiek wymiarami do wcześniejszych produkcji fiata np. Ritmo . Nie jest to jak w przypadku Poloneza wspólna płyta podłogowa z innym modelem Fiata, czy projekt odrzucony, bo podobna stylistyka bryły nadwozia dopiero wchodziła do produkcji czego dowodem jest citroen ZX wzorowany na kształcie zaprojektowanym przez Giugiaro. Projektant nadwozia umieścił kilka charakterystycznych dla siebie stylizacji np. drzwi, przetłoczenia, czy trójkątne okno za tylnymi drzwiami. Pewną analogię do Floridy upatruję w modelu Hyundaia - Pony projektowanym przez Giugiaro w tamtym czasie, który wchodził na rynek europejski i amerykański.
Charakterystyczne elementy takie jak długie końcówki drążków kierowniczych specjalnie dopasowane do rozstawu kół przednich (przekładnie z fiata uno), kształt układu wydechowego, klosze lamp, szyby świadczą o niepowtarzalności projektu. Na pewno komercyjne biuro projektowe ma jakieś koncepcje pojazdów, które oferuje do sprzedaży producentom samochodów, a ci się na nie decydują wprowadzając własne zmiany bądź nie. W motoryzacji są trendy, mody, w zasadzie nie wiadomo, kto od kogo kopiuje, dlatego tak pilnie strzeżone są kształty nowych modeli przed oficjalną prezentacją. Z naszą Floridą było podobnie - "Samochód był w sali głównej hotelu, przykryty jedwabiem i fabrycznie zaplombowany, więc nikt nie mógł zobaczyć wyglądu nowego samochodu przed oficjalną prezentacją. 19 lutego 1987 r. o godzinie 11.00 został pokazany publicznie nowy samochód Zastavy".
Florida przed podróżą do Ameryki, tam też była prezentowana.
Początek produkcji 02.10.1988 r.